Skúsenosti z amerického prostredia
V Amerike, kde hra vznikla, sa za dobu svojej existencie stala nástrojom, ktorý ošetrujúcim profesionálom poskytuje bezpečný priestor ako s klientmi alebo pacientmi tému priania v závere života otvoriť. Vedecká štúdia 1 zameraná na kaplány v zdravotníctve preukázala, že hraním hry sa ošetrujúcim profesionálom zlepšuje sebaistota a sebadôvera s klientmi alebo pacientmi viesť konverzáciu o prianiach na konci života. Rovnako tak štúdia ukázala, že kapláni hru vnímali pozitívne a zhodnotili ju za skvelý vzdelávací nástroj.
Klienti/pacienti sa v priebehu hrania často vyjadrujú buď priamo alebo nepriamo k svojim prianiam ohľadom plánu starostlivosti v závere života. Toto potvrdila aj rozsiahla kvalitatívna štúdia 2 , ktorá analyzovala témy pri hraní hry a došla k záveru, že pacienti/klienti sa v priebehu hrania dotýkali klinicky relevantných tém pre stanovenie plánu starostlivosti. Ďalším dopadom hrania hry na pacientov/klientov je ich väčšia pripravenosť verbalizovať a spísať plán starostlivosti a ich priania v závere života a to najčastejšie do troch mesiacov od hrania hry. 3
Hranie hry s klientmi v domovoch pre seniorov
Spätná väzba z pilotného hrania v prostredí českých domovov pre seniorov ukázala, že starajúci sa vďaka hre ešte viac a lepšie uvedomia dôležitosť prebrania zásadných tém so svojimi klientmi av závere života im tak môžu poskytnúť lepšiu a dôstojnejšiu starostlivosť ako pred hraním hry.
Kazuistiky 4
„ V priebehu času som zistila, že existuje skupina klientov, ktorí tému smrti a umierania nechcú riešiť. Robia, že sa ich to netýka a nechávajú všetko na rodine. Potom je tu skupina klientov, ktorá má všetko presne vyriešené so svojou rodinou, čo sa posledných vecí týka, rodina je inštruovaná do najmenších podrobností, ale my ako organizácia to nevieme. A potom je tu skupina klientov, ktorí nemajú nikoho iného ako nás. ”
Okrem štyroch otázok sme odpovedali na všetky. Klienti otázky hodnotili ako ťažké. Na druhej strane sme sa často aj zasmiali, napr. pri otázke, čo bude po smrti. Tú sme si užili, pretože sme popustili uzdu svojej fantázii. Ja som získala veľa poznatkov, ktoré spíšem, zalepím do obálky. Obálku dám do sociálnej dokumentácie klienta. Pokiaľ by sme klienta u nás sprevádzali a on už si nemohol starostlivosť o svoju osobu riadiť sám, obálku rozlepíme a tieto informácie pre nás budú vodítkom starostlivosti. Všetci klienti si svoje notýsky odniesli so sebou, aby ich mali k dispozícii pre svoju rodinu alebo pre toho, kto sa bude starať .”
V českom kontexte ale stále narážame na tabu, ktoré okolo smrti a umierania panuje. Preto je hranie hry niekedy ťažko predstaviteľné nielen pre klientov, ale aj pre samotných ošetrujúcich. Hra potom môže nájsť uplatnenie napríklad iba ako inšpirácia.
Pracovníčky Domova mali spočiatku trochu problém s tým, ako budú klienti na hru Řekni mi reagovať. Skúšali hrať najprv v malej skupinke, potom aj individuálne. Niektoré otázky vyradili, ale stále sa v tom tak nejako „necítili“. Niektorí klienti sa s nimi odmietali o týchto otázkach baviť. Nakoniec jedna z pracovníčok, ktorá sa inak zaoberá muzikoterapiou, navrhla, že by skúsili s klientom prebrať celý jeho život na základe pripravenej kostry, do ktorej boli zahrnuté práve otázky z tejto hry a vznikol tak „Životný príbeh“. Tento variant sa nakoniec veľmi osvedčil. Pre pracovníčky to nie je „násilné“ a klienti až na pár výnimiek ochotne spolupracujú. Životný príbeh je potom k dispozícii celému personálu, vyplývajú z neho aj rôzne priania, ktoré využívame do osobných cieľov pri individuálnej práci s klientom, ale aj pri jeho posledných dňoch, pokiaľ je to len trochu možné. Som rada, že nás cez počiatočné problémy hra Řekni mi týmto spôsobom inšpirovala. ”
Pred tým ako si pôjdete hru zahrať s klientmi, odporúčame si ju zahrať ideálne so svojimi kolegami alebo so svojimi priateľmi. Aj keď je hra Řekni mi jednoduchý nástroj s jednoduchými pravidlami, vlastné skúsenosti z hrania sú na nezaplatenie.
1 Van Scoy, LJ, Watson-Martin, E, Bohr, TA, Levi, BH, Green, MJ. End-of-life conversation game increases confidence for having end-of-life conversations for chaplains-in-training. Accepted July 10, 2017. American Journal of Hospice a Palliative Medicine .
2 Van Scoy, LJ, Reading, JM, Scott, AM, Chuang, CH, Levi, BH, Green, MJ. Explorovanie topík diskutovalo počas konverzácie karta hra o death and dying: a content analysis. J Pain Symptom Manage . 2016 Nov;52(5):655-662. PMID: 27650010
3 Van Scoy, LJ, Reading, JM, Scott, AM, Chuang, CH, Green, MJ, Levi, BH. Môže hrať na konci života zábavná hra motivovaná osoba, ktorá vedie k advance care planning? Am J Pall Hospica Med. 2016 Jul 12. pii: 1049909116656353. [Epub ahead of print] PMID: 27406696.
4 Spätná väzba z pilotného projektu Centra paliatívnej starostlivosti, ktoré prebiehalo v roku 2016.